Tutaj powinien być opis

ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU

2 kwietnia na całym świecie obchodzimy Dzień Świadomości Autyzmu. W tym dniu szczególnie solidaryzujemy się z osobami dotkniętymi autyzmem i ich rodzinami.  

W związku z wprowadzeniem zdalnego nauczania w szkole nasi uczniowie nie będą mogli, jak co roku, w tym dniu ubrani na niebiesko pokazać swoją solidarność z osobami dotkniętymi autyzmem. Jednakże chcemy zachęcić was drodzy uczniowie do pokazania w inny sposób tego, że w tym trudnym  czasie pandemii koronawirusa, który spędzamy w domu możemy solidaryzować się z osobami z autyzmem  – w czwartek 2 kwietnia postarajcie się  powiesić w oknach waszego pokoju coś niebieskiego: motyla, kwiat, balon (możecie wyciąć go z kartki i pokolorować lub wydrukować gotowy obrazek). Pokażcie, że pamiętacie o osobach z autyzmem, o swoich koleżankach i kolegach ze szkoły dotkniętych tym zaburzeniem . Niech okna domów w Mirocinie 2 kwietnia będą niebieskie.

W ramach przypomnienia  lekcji, które prowadzone były w zeszłym roku i dotyczyły zagadnienia autyzmu podajemy wam najważniejsze informacje.

  • Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które związane jest z nieprawidłowym
    rozwojem i funkcjonowaniem mózgu we wczesnym dzieciństwie. Pamiętajmy, że autyzm nie jest chorobą psychiczną. Jest rodzajem zupełnie innego rozwoju funkcji neurofizjologicznych.
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu są znacznie częstsze niż myślimy. Jeszcze w latach 90-tych ubiegłego wieku uważano autyzm za stosunkowo rzadkie zaburzenie rozwoju dziecka, występujące u 4 dzieci na 10000. Aktualnie już tak nie jest. W niektórych krajach statystyki podają, że 1 na 88 osób ma autyzm. W Polsce brak dokładnych danych, ale mówi się, że może to być 1:300 – 1:150 dzieci, jednak prawie pięciokrotnie częściej autyzm dotyka chłopców niż dziewczynek.
  • Osoby z autyzmem mają zazwyczaj trudności w zakresie umiejętności nawiązywania kontaktu i relacji społecznych oraz w zakresie umiejętności komunikowania się. Często przejawiają tendencję do powtarzających się, sztywnych wzorców zachowań i wykonują powtarzalne ruchy całego ciała, zwane „manieryzmami”.
  • Stopień nasilenia zaburzeń związanych ze spektrum autyzmu może być bardzo różny od głębokiego  autyzmu, czyli bardzo nasilonych objawów, a co się z tym wiąże poważnych problemów związanych z unikaniem kontaktu wzrokowego i fizycznego, brakiem rozwoju mowy, poważnymi problemami w uczeniu się, do łagodnego autyzmu i mało nasilonych trudności obejmujących zazwyczaj problemy z rozumieniem i adekwatnym reagowaniem w sytuacjach społecznych, problemy z rozumieniem emocji i zachowania innych osób czy dosłowność rozumienia np. żartów, przenośni, alegorii i symboli.
    Jednak skutki zaburzeń ze spektrum autyzmu są zawsze poważne, ponieważ mają wpływ na jakość życia i umiejętności samodzielnego radzenia sobie z sytuacjami życia codziennego.

W wolnej chwili zachęcamy was do obejrzenia dwóch krótkich animacji udostępnionych dla uczniów przez fundację Synapsis, które w bardzo klarowny i ciekawy sposób ukazują świat widziany oczami autystycznego dziecka i jego najbliższych, problemy dnia codziennego, ale również pozytywne doświadczenia i tzw. „ potęgę autyzmu”, czyli niezwykłe zdolności osób ze spektrum autyzmu.

 https://www.youtube.com/watch?v=iY10l7pbe2o

https://www.youtube.com/watch?v=IVbkH6o-PfA

Zachęcamy was również do odwiedzenia strony fundacji Synapsis (synapis.org.pl), gdzie znajdziecie jeszcze więcej informacji, prezentacje i ciekawe  filmy związane z tematyką autyzmu.