
#CodeWeek - start 8 października 2019 r.!
Nasza szkoła dołączyła do mapy wydarzeń Europejskiego Tygodnia Kodowania (5-20.10.2019r.). Jest to społeczna inicjatywa, w ramach której europejskie państwa rywalizują w liczbie zorganizowanych eventów związanych z programowaniem. 8 października 2019 r. zaczęliśmy akcję u nas gdzie w szczególny sposób na różych zajęciach będziemy promować programowanie i umiejętności cyfrowe wsród naszych uczniów.
Pierwsze wydarzenie WARSZTATY Z PROGRAMOWANIA już za nami. Chętni uczniowie na zajęciach pozalekcyjnych pracowali w trzech grupach. I grupa programowała roboty Edison za pomocą kodów kreskowych. II grupa tworzyła gry komputerowe za pomocą programowania wizualnego korzystając z programu Scratch. III grupa programowała roboty Edison za pomocą telefonu komórkowego i programu EdBlocks. Pod koniec warsztatów grupy przedstawiły efekty swojej pracy przedszkolakom i uczniom z kl. I-III uczęszczającym na świetlicę szkolną. Zaproszeni goście aktywnie uczestniczyli w zajęciach a pod okiem starszych kolegów programowali roboty za pomocą kodów kreskowych i grali w gry przygotowane z myślą o nich. Wszystkim dzieciom zajęcia bardzo się podobały i nie chciały wracać do swoich sal, dlatego też przedłużyliśmy nasze pierwsze warsztaty.
Kolejne wydarzenie z CodeWeek pod hasłem PROGRAMOWANIE NA DYWANIE odbyło się 9 października 2019 r. Na zajęciach świetlicowych uczniowie kl. I - III kodowali za pomocą narysowanych przez siebie symboli graficznych i dostępnych przedmiotów. Rozwijali logiczne myślenie i kreatywność. Pracowali nad orientacją na kartce papieru i kształcili umiejętność określania położenia. Chętni uczniowie zamieniali się w roboty sterowane przez kolegów i koleżanki dobrze się przy tym bawiąc.
10 pażdziernika udział w CodeWeek wzięła II grupa uczniów z kl. VI. Na lekcji informatyki pracując w parach tworzyli wymyślone przez siebie historyjki. W zależności od swoich upodobań mogli wybrać sobie do pracy jeden z dwóch programów: Baltie lub Scratch. Kształciliśmy twórcze myślenie oraz umiejętność planowania i pracy w parach.
11 października uczniowie klasy VIII uświadomili sobie, że umiejętności programowania, kodowania można wykorzystać również na lekcjach chemii. Pracując w grupach rozpoznawali w zapisach kilku reakcji dysocjacji jonowych kwasów, powtarzające się wzorce. W kolejnym etapie lekcji rozbudzali kreatywność poprzez formułowanie algorytmu, dzięki któremu poprawnie zapisywali reakcje dysocjacji jonowych pozostałych kwasów.
Podczas zajęć „Jesiennego kodowania” uczniowie klas I – III korzystając z gotowych plansz nanosili symbole graficzne (kwadraty) w odpowiednich kolorach według wskazanego kodu tworząc w ten sposób część rysunków o tematyce przyrodniczej. Dodatkowym utrudnieniem było stworzenie lustrzanego odbicia danego rysunku, tak by praca była kompletna. Podczas zajęć uczniowie rozwijali percepcję wzrokową, orientację przestrzenną, koncentrację uwagi, umiejętności grafomotoryczne i koordynację wzrokowo – ruchową.
16 października uczniowie klasy VI tworzyli algorytm ronda muzycznego z wykorzystaniem instrumentów muzycznych. Ćwiczyli pamięć i wyobraźnię muzyczną tworząc i kodując schematy melodyczno – rytmiczne.
Kodowanie kojarzy się głównie z komputerami, jednakże można to robić też offline. Dnia 17 października uczniowe klasy 6 kodowali offline na zajęciach z j. angielskiego, ich zadaniem było pokierować swoich kolegów lub koleżanki z ławki z punktu A do punktu B za pomocą prostych poleceń, tak jak ma to miejsce podczas programowania różnych urządzeń przez informatyków lub inżynierów.
17 października na lekcji języka polskiego uczniowie klasy VIII za pomocą kodowania powtarzali wiadomości z gramatyki (części mowy i części zdania) oraz wiadomości z lektur przeczytanych w klasie VII i VIII. Natomiast siódmoklasiści w ramach tygodnia CodeWeek grali w kalambury, musieli odgadnąć zakodowane w gestach treści. Ich zadaniem było jak najbardziej pomysłowe pokazanie znanych polskich przysłów. Zajęcia tego typu okazały się dla uczniów bardzo atrakcyjne.
Również 17 października uczniowie klasy V przekonali się, że umiejętności kodowania można wykorzystać również na lekcjach historii. Pracując w grupach kodowali za pomocą liczb arabskich i rzymskich ich zaznaczanie na taśmie chronologicznej. Ćwiczyli się też w obliczaniu czasu minionych wydarzeń. Zajęcia przebiegały w formie zabawy, w radosnej atmosferze.